Thursday, April 29, 2010

Budak 15 tahun mati ditembak polis.


Isnin lalu, Aminulrashid Amzah 15 tahun mati ditembak polis ketika didakwa cuba merempuh polis di Seksyen 11, Shah Alam, Selangor. Insiden ini mendapat perhatian ramai pihak.

Ketua Polis Negara memberi jaminan menjalankan siasatan secara telus tanpa menyembunyikan sebarang fakta.

Pihak SUHAKAM diminta turut serta dalam siasatan tersebut dicadangkan oleh Institut Perhubungan Raya Malaysia (IPRM). Presidennya, Profesor Datuk Mohd Hamdan Adnan berkata SUHAKAM sebagai badan bebas harus menyiasat kes itu sebagai pihak ketiga kerana ia tidak mempunyai sebarang kepentingan dalam isu itu bagi memastikan siasatan dijalankan telus.

Lim Kit Siang pula menggesa KPN letak jawatan ekoran insiden ini adalah kecuaian polis menyebabkan kematian seorang remaja bawah umur.

Setiausaha DAP Perak, Nga Kor Ming berkata, panel peguam DAP bersedia mewakili keluarga mangsa untuk mendapat pembelaan.

Kerajaan Selangor juga sedia memberi bantuan kos guaman kepada keluarga mangsa. MB Selangor berkata, khidmat guaman itu akan disediakan jika keluarga remaja itu perlukan nasihat undang-undang.

Pemuda UMNO Malaysia juga sokong tubuh panel khas bagi menyiasat kematian remaja ini dengan telus dan komprehensif.

PAS juga mahu satu suruhanjaya bebas ditubuhkan bagi menyiasat kes kematian Aminulrashid Amzah yang membabitkan anggota polis.

Ramai pihak lagi tidak puashati tentang apa yang berlaku terhadap remaja ini. Oleh itu, biarlah pihak yang berkaitan menyiasat perkara ini. Aku juga setuju semua pihak jangan membuat sebarang provokasi melalui media. ia boleh mengganggu proses siasatan.

No comments:

Post a Comment