Wednesday, May 5, 2010

Isu hina sultan yang dibawa UMNO kurang menyengat.


Isu hina Sultan yang digembar-gemburkan oleh UMNO terhadap YB Mohd. Nasir, ADUN Kubang Rotan kurang menyengat dan boleh memakan diri. Nampaknya UMNO kekurangan pemikir yang hebat bagi memainkan isu untuk menggugatkan kepimpinan kerajaan Pakatan Rakyat di Kedah bagi menarik kembali sokongan rakyat terhadap UMNO.

Malah pada pendapat aku, memainkan isu menghina KDYMM Tuanku Sultan oleh UMNO akan memakan diri sendiri. Aku bukannya menyebelahi mana-mana pihak tapi pada pengamatan aku memang UMNO silap langkah dengan mensensasikan isu ini yang boleh memberi kredit kepada PAS. UMNO akan semakin dibenci oleh rakyat kerana memperalatkan isu Sultan untuk tujuan politik.

Soalan yang dikemukakan oleh YB Mohd Nasir Mustafa, ADUN Kubang Rotan dalam Persidangan Dewan Undangan Negeri pada 26 April 2010 berbunyi begini:-

a) Sejauhmanakah bidang kuasa KDYMM Tuanku Sultan sebagai Ketua Agama Islam Negeri ini dihormati oleh Kerajaan Pusat. dan

b) Setakat manakah tahap tidak boleh campurtangan Kerajaan Negeri Kedah dalam pentadbiran hal ehwal agama Islam, nyatakan perkara tidak boleh tersebut.

Isu ini hebat dimainkan dalam media-media massa oleh UMNO. UMNO menuduh YB Mohd. Nasir (ADUN PAS) menghina KDYMM Tuanku Sultan Kedah. Mereka juga mengerahkan NGO-NGO membuat demontrasi, tunjuk perasaan, membuat laporan polis dan menghantar Memorundum kepada Agong, kononnya ADUN PAS menghina KDYMM Tuanku Sultan Kedah.

Aku yang tak mengaji tinggi-tinggi macam depa pun, aku tak nampak soalan tersebut menghina Sultan. Soalan itu ditanya sekadar ingin mendapat penjelasan sahaja bukannya menghina atau mempertikaikan kuasa Sultan selaku Ketua Agama Islam Negeri Kedah.

Menurut YB Mohd Nasir, isu sebenarnya yang menyebabkan beliau memajukan soalan tersebut ialah berlakunya campurtangan kerajaan Pusat dalam urusan perlantikan/pemecatan Imam dan pegawai2 Masjid serta juga campurtangan dalam proses pengagihan zakat di negeri Kedah. Di mana semua tindakan oleh Jabatan Agama Islam Kedah adalah di atas Pekenan KDYMM Tuanku Sultan selaku Ketua Agama Islam.

Aku berani katakan UMNO tidak pandai membuat percaturan politik sehingga tindakannya boleh memakan diri sendiri. Sepatutnya UMNO harus menjelaskan tentang isu campurtangan kerajaan Pusat dalam urusan dibuat oleh Jabatan Agama Islam Negeri Kedah seperti yang didakwa oleh PAS.

Aku harap UMNO jangan leka, PRU 13 dah tak lama lagi akan menjelma. Harapan aku agar Tsunami yang melanda semasa PRU 12 tidak akan berulang lagi. Aku ni nasihat secara baik. Nak terima atau tidak terpulanglah. Empat roda yang sentiasa bergerak tak semestinya sentiasa berada di bawah, jika silap langkah ia juga boleh berada di atas.

No comments:

Post a Comment