Sunday, November 14, 2010

Media elektronik dilarang membuat liputan persidangan DUN Kedah.

Persidangan DUN Kedah akan berlangsung pada hari ni sampai 16 November 2010 di Wisma Darul Aman. Tapi malangnya pihak media elektronik dilarang membuat liputan. Ini adalah ekoran kemarahan MB Kedah terhadap media elektronik yang melaporkan bahawa MB tidak turun padang ketika Kedah mengalami bencana banjir.

Keadaan ini merupakan perkara biasa yang sering berlaku dalam dunia politik. Bila pihak media pembangkang melaporkan perkara yang tidak betul atau menfitnah pihak kerajaan maka media tersebut dikenakan tindakan oleh Kementerian Dalam Negeri hingga membatalkan permit penerbitan.

Sekarang media pro kerajaan pula melaporkan berita yang tidak benar terhadap kepimpinan PAS di Kedah maka pihak kerajaan negeri juga berhak menyekat mereka daripada membuat liputan persidangan DUN.

Dalam politik, media memainkan peranan utama yang boleh menaikkan atau menjatuhkan seseorang atau mana-mana pihak melalui hujung pena atau melalui kaca TV. Oleh itu, mana-mana pihak yang boleh menguasai media maka pihak tersebut boleh meningkatkan jentera mereka dalam dunia politik.

No comments:

Post a Comment