Monday, May 17, 2010

Betul ke DUN Kedah dibubar?

Baru2 ni angin bertiup kencang di kalangan ahli politik di Kedah. Kononnya DUN Kedah akan dibubarkan dalam masa terdekat. Ekoran beberapa ADUN PR akan melompat keluar.

Antara ADUN yang disebut-sebutkan ialah YB S. Manikumar (Bukit Selambau), YB Tan Chow Kang (Sidam), YB Lim Soo Nee (Kulim) dan YB Lee Guan Aik (Kota Darulaman).

Takkan semudah itu DUN Kedah akan dibubarkan? Kerusi ADUN Kedah sebanyak 36 kerusi, Pakatan Rakyat 20 kerusi (PAS 16, PKR 3 dan DAP 1). Manakala BN sebanyak 13 kerusi. Selebihnya 2 kerusi ADUN katak yang baru lompat ke Bebas dan 1 lagi kerusi DUN Kota Seputeh yang masih belum selesai.

Ada juga aku dengar Shafie Afdal nak mengadap KDYMM Tuanku Sultan sekiranya Menteri Besar Kedah ingin membubarkan DUN Kedah. Mereka inginkan Kedah dijadikan sebagai Perak Kedua. Isu ini wujud gara-gara kenyataan YB Zulkifli Nordin yg menyatakan Perak Kedua akan wujud tidak lama lagi dan meminta sebuah kerajaan negeri (tanpa sebut nama) supaya bersiap sedia untuk mengelakkan situasi seumpama dengan membubarkan DUN.

Kenyataan YB Zulkifli ini pulak disambut oleh beberapa pemimpin BN Kedah. Apakah keistimewaan YB Zulkifli ini? Jadi ahli Parlimen Kulim-Bandar Baharu pun tidak pernah turun padang. Kalau dia bertanding semula sebagai MP di kawasan tersebut seperti cabaran MB Kedah, sudah pasti dia kalah sebelum bertanding.

Kenapa pemimpin BN Kedah menyambut pula idea yg tak seberapa ini? Nampak sangat pemimpin-pemimpin BN Kedah sendiri tiada idea yang lebih bagus untuk membawa isu bagi melemahkan jentera Pakatan Rakyat di Kedah.

Berbalik semula kepada isu, betul ke DUN Kedah dibubar? Bila dilihat dari segi kesetiaan ADUN PAS terhadap partinya, aku rasa masih kukuh dan sukar untuk digugatkan. Manakala calon PKR pula, kebanyakkan mereka asalnya daripada BN. Mereka lompat parti ekoran gagal mendapat imbuhan yang diharapkan. Mereka ini langsung tidak setia kepada parti. Semua orang tahu kenapa YB Radzi dan YB Tan bertindak keluar parti. Walau bagaimana pun Pakatan Rakyat masih kukuh lagi dengan jumlah 20 kerusi drp 36 kerusi.

Sementara BN pula mempunyai 14 kerusi sebelum ini. Sekarang tinggal 13 kerusi selepas DUN Kota Seputeh diistiharkan kosong oleh Mahkamah. Mahkamah Rayuan telah membenarkan penangguhan pelaksanaan PRK DUN Kota Seputeh. Tetapi sampai bila? Sampai sekarang masih belum diadakan PRK DUN Seputeh.

Nampak sangat BN melengah-lengahkan masa untuk mengadakan PRK DUN Kota Seputeh sebab mereka tahu akan kalah kepada PAS. Aku rasa ini bukannya akibat kelewatan mahkamah. Jika dibandingkan kes berkaitan MB Perak, Mahkamah Rayuan boleh bersidang dalam tempoh tak sampai 24 jam bagi membatalkan pengistiharan YB Nizar sebagai MB Perak yang sah.

Tambahan pula krisis ADUN Gurun yang bercuti daripada menjadi ahli MCA selama 1 tahun. Ini menunjukkan bahawa parti BN lah yang mempunyai masalah. PRK Hulu Selangor dan Sibu menunjukkan BN kurang mendapat sokongan daripada pengundi-pengundi Cina. Keadaan ini boleh menggugatkan BN sekiranya masih berlaku krisis dalaman parti kompenen BN seperti MCA dan MIC.

Parti UMNO sendiri juga masih mempunyai masalah dalaman di setiap bahagian. Jika betul2 DUN Kedah dibubarkan, bolehkah UMNO merampas kembali Kedah daripada Pakatan Rakyat yang masih memegang kuasa kerajaan negeri selepas pembubaran sehingga PRK DUN Kedah selesai diadakan.

Jika 4 orang wakil rakyat yg disebut-sebutkan di atas bertindak melompat ke parti bebas. PAS masih mempunyai 16 kerusi berbanding BN 13 kerusi.

Satu persoalan lagi, adakah KDYMM Tuanku Sultan Kedah boleh dipengaruhi oleh BN untuk menghalang daripada pembubaran DUN Kedah sekiranya perkara ini benar2 berlaku? Siapakah yang sanggup tidur ditengah-tengah jalan untuk menghalang kereta KDYMM Tuanku Sultan Kedah seperti apa yg berlaku di Perak?

Di Kelantan, suatu ketika walaupun pernah mempunyai kelebihan 1 kerusi berbanding BN, PAS masih kekal memegang kuasa kerajaan negeri sehingga ke penghujung penggal. Mustahil DUN Kedah akan dibubarkan dalam waktu terdekat ini. Ini hanya spekulasi yang kurang berbisa untuk melemahkan kerajaan Pakatan Rakyat di negeri Kedah.

Jangan bagi orang nampak BN Kedah kekurangan pemimpin yang berkualiti sehingga sanggup angguk kepada YB Katak. BN perlu mempunyai strategik jangka panjang untuk memenangi hati rakyat Kedah kembali menyokong BN. Jangan asyik ikut telunjuk orang lain tanpa usul periksa. Isu yang kita bawa, kalau tak betul2 kuat ia akan memakan diri sendiri seperti isu soalan persidangan DUN yg berkaitan Sultan baru-baru ini.

No comments:

Post a Comment