Thursday, November 11, 2010

Banjir di Kedah mula reda tapi dalam hati MB semakin membara.

Aku lama juga tak tulis. Bukannya tak ikut perkembangan isu banjir di Kedah cuma sibuk sikit dengan hal peribadi. Hari ni rasa lapang sikit nak tulis bab banjir. Bila pertama kali dapat berita MB Kedah cukup marah dengan media elektronik yg memaparkan berita kerajaan Kedah tak bantu mangsa banjir.

Setahu aku, banjir ini bermula pada 31 Oktober hingga sekarang masih ada lagi mangsa berada di pusat pemindahan banjir. Jumlah mangsa terlibat agak ramai juga. Pada 7 November lalu, saya bersama kawan-kawan pergi meninjau kawasan banjir di daerah kubang Pasu rasanya tersentuh perasaan bila lihat tanda-tanda paras air tenggelam hingga ke bumbung rumah.

Semua peralatan dalam rumah habis rosak. Hanya rumah dan pakaian yg basah masih boleh digunapakai lagi. Sementara almari, peralatan elektrik seperti TV, komputer, sofa dll semuanya rosak. Kebanyakkan mangsa banjir hanya tinggal sehelai sepinggang. Hasil pertanian dan ternakan ranap musnah akibat banjir.

Aku dapati pelbagai pihak tampil memberi bantuan. Ada yang bantuan secara ikhlas dan ada yang memberi bantuan ada udang di sebalik batu. Ada yang mengambil kesempatan menonjol diri melalui media bagi meningkatkan merit dalam politiknya.

Paling aku tak suka langsung ialah saling tuduh menuduh antara satu sama lain. Puak ni kata puak tu tak beri bantuan. Puak tu kata puak ni tak bagi bantuan. Seolah-olah misi bantuan tersebut macam medan perang yang disensasikan lagi dengan campurtangan media yang mempunyai agenda tersembunyi.

Sehingga MB Kedah melenting sakan. Bila aku lihat wajahnya melalui youtube, marahnya bukan kepalang kepada pihak media. MB juga gatai mulut dan menuduh punca banjir ni akibat projek pembinaan jalan keretapi sedangkan kawasan daerah Padang Terap tak ada landasan keretapi pun banjir berlaku.

Banjir oh banjir... banjir dah mula reda tapi dalam hati MB Kedah semakin membara.

5 comments:

  1. "MB juga gatai mulut dan menuduh punca banjir ni akibat projek pembinaan jalan keretapi sedangkan kawasan daerah Padang Terap tak ada landasan keretapi pun banjir berlaku."

    This is a basic misconception about geography of flood. What the MB was saying might well be true. If Padang Terap is geographically located at a higher elevation obviously flood would be less likely to affect it. So it is plausible that the flood is made worse due to the development somewhere like the train tracks.

    ReplyDelete
  2. Bro,
    Make worst...yes I agreed but to put his reason on the project is fishy. There got hundreds other reason that he could pick out one but why on this reason....politics are politics.

    I'd rather to say due to heavy rain and at the same the big tidewater happens too. making sense is it?

    ReplyDelete
  3. Kalaulah landasan berkembar yang menjadi puncanya, kenapa kawasan disebelah barat landasan juga mengalami banjir, sedangkan air datang dari arah utara dan timur (hulu)?

    Sepatutnya, jika landasan menjadi penyebab air tersekat, kawasan sebalah barat landasan tidak banjir dan sebelah timur landasan mengalami banjir teruk.

    Tapi kedua2 belah sama saja keadaan banjirnya.

    ReplyDelete
  4. banjir di Kedah adalah satu bencana alam yg dialami oleh Thailand dan juga Malaysia.. bukannya akibat pembinaan Jalan Keretapi berkembar di Kedah. Tapi jika dikatakan pengaliran air tersekat dan menyebabkan banjir lambat surut tu saya rasa boleh terima juga. Tapi kalau kata pembinaan landasan keretapi tu adalah punca, saya rasa tidak.

    ReplyDelete
  5. "Sapa Habaq Kat Hangpa ?"
    "Kalau Buat Kerja, Buat Cara Orang Islam"

    ReplyDelete