Monday, May 17, 2010

Adakah pengundi Sibu silap memilih wakil rakyat?

Pilihanraya kecil Sibu telah berjaya diadakan dan keputusannya calon DAP telah menang dengan menewaskan calon SUPP (BN). Keputusannya Wong Ho Leng (DAP) 18,845, Robert Lau Hui Yew (SUPP) 18,447 dan Narawi Harun (Bebas) 232. Wong Ho Leng (DAP) menang dengan majoriti 398 undi di kubu kuat BN.

Adakah pengundi Sibu silap memilih wakil rakyat mereka? Aku rasa tidak. Dalam dunia yang semakin maju dan sistem komunikasi semakin canggih, pengundi pun semakin cerdik dari segi pemikirannya. Maka mana2 pihak pun tidak boleh lagi memperbodohkan pengundi2 generasi sekarang.

Kenapa mereka tetap memilih DAP sedangkan berjuta2 RM ditaburkan beserta dengan beberapa janji2 lagi projek pembangunan dengan nilai berjuta2 RM di kawasan mereka? Mereka tidak menolak habuan yang dihulurkan untuk pembangunan di kawasan mereka tetapi keputusan untuk mengundi adalah hak mereka, tiada siapa yang boleh memaksa.

PRK Hulu Selangor BN dah menang tetapi undi daripada pengundi Cina merosot. PRK Sibu pula parti DAP yg didominasi oleh kaum Cina memenangi PRK tersebut. Ini sudah jelas bahawa pengundi Cina sudah tidak lagi menyokong BN. Apakah sebabnya? Adakah kaum Cina teraniaya dengan dasar yang dibawa oleh BN selama ini? Adakah BN hanya lebih mementingkan kaum Melayu sahaja dan meminggirkan kaum lain? Inilah persoalan yang wajar difikirkan oleh pemimpin BN untuk menghadapi PRU ke 13.

Kewujudan Perkasa iaitu NGO terbesar mewakili kaum Melayu juga sedikit sebanyak menguriskan perasaan kaum lain akibat kelantangan pemimpinnya yg dianggap bersikap perkauman.

Sementara Pakatan Rakyat pula begitu lantang berkempen memerangi rasuah tetapi BN terang-terangan menabur duit dengan melaksanakan projek "Mee Segera" dengan nilai berjuta2 RM semasa PRK di Hulu Selangor dan Sibu dengan alasan untuk pembangunan kawasan tersebut bukannya rasuah politik. Adakah orang ramai percaya dengan alasan tersebut?

Apa-apa pun teknik yg digunakan oleh BN kemungkinan akan memakan diri sendiri semasa PRU ke 13. Aku amat risau sekali sekiranya kemenangan BN hanya bergantung kepada duit rakyat dan juga jentera kerajaan sahaja dalam kempen mereka. Nampak sangat BN tak ada pemimpin yang berkualiti seperti zaman dulu.

Di mana zaman dulu, kebanyakan pemimpin BN adalah daripada kalangan guru-guru, kakitangan kerajaan, golongan bangsawan dan banyak lagi golongan profesional. Zaman sekarang golongan profesional dalam perkhidmatan kerajaan tidak dibenarkan berpolitik. Hanya tinggal para kontraktor yang terlibat dalam politik hanya untuk mendapatkan projek sahaja.

Sementara pemimpin Pakatan Rakyat terdiri daripada Doktor2, peguam2, pesara kerajaan dan ramai lagi golongan profesional lain.

Cepatlah bertindak sebelum terlambat.

Gambar sebelah: Salah seorang pengundi Sibu menunjukkan duit RM70 dan Kad Pengenalannya kepada reporter/blogger, beliau mendakwa bahawa ada pihak cuba membeli undi daripadanya.

1 comment: