Sunday, August 1, 2010

Kebiasaan jerung boleh terlepas dari pukat.


PUTRAJAYA, 29 Julai – Bekas menteri pengangkutan Tun Dr Ling Liong Sik dituduh berhubung kesalahan berkaitan dengan skandal projek pembangunan Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ) di Mahkamah Sesyen di sini petang ini.

Pendakwaan ke atas bekas presiden MCA ini dilihat sebagai perkembangan mengejutkan – lama dinantikan ekoran janji Jabatan Penguam Negara akan membawa “jerung besar” – selepas tiga orang didakwa berhubung isu ini akhir tahun lalu.

Ling dipercayai sebagai individu pertama yang memegang gelaran “Tun” didakwa di mahkamah.
Tuduhan yang dikenakan ke atas beliau berkaitan dengan penilaian tanah di bawah Seksyen 418 Kanun Keseksaan atau secara alternatif di bawah Seksyen 417 kanun yang sama.

Ling meminta dibicarakan apabila tuduhan dibicarakan ke atas beliau.

Peguam Negara memohon beliau diikat jamin RM1 juta dan peguam pembela tidak membantah.
Pasukan pendakwaan diketuai oleh Peguam Negara Tan Sri Abdul Ghani Patail manakala Ling pula diwakili oleh Datuk R R Sethu.

Di bawah Seksyen 417, jika sabit kesalahan boleh dihukum penjara tidak lebih lima tahun manakala di bawah Seksyen 418, tidak lebih tujuh tahun.

Kes itu ditetapkan untuk sebutan semula pada 3 September. Isteri Ling, Toh Puan Ena Ling juga hadir di mahkamah hari ini.

Ling akan menjelaskan ikat jamin esok kerana sudah terlewat untuk beliau menyediakan wang jaminan hari ini.

Projek PKFZ dilihat sebagai satu skandal apabila kos pembangunannya melonjak daripada RM2.5 bilion kepada RM4.6 bilion.

Sebelum ini, Ketua Audit Negara Tan Sri Ambrin Buang berkata keputusan Lembaga Pelabuhan Klang (LPK) untuk membangunkan PKFZ secara sekali gus dan bukannya mengikut fasa merupakan antara sebab kos pembangunannya melonjak daripada RM2.5 bilion kepada RM4.6 bilion.

Katanya keputusan untuk mengeluarkan bon bagi membiayai pembangunan projek berkenaan turut menyumbang kepada peningkatan dalam kos pembangunan tersebut.

PKFZ, sebuah hab pemindahan ke kapal yang dibina atas tapak seluas 405 hektar di Pelabuhan Klang turut menempatkan gudang, blok bangunan dan sebuah hotel empat bintang, diselubungi kontroversi ekoran pendedahan bahawa kos pembangunannya melonjak daripada RM2.5 bilion kepada RM4.6 bilion.

LPK membeli 400 hektar tanah PKFZ di Pulau Indah daripada Kuala Dimensi Sdn Bhd (KDSB) dengan kos RM25 bagi setiap kaki persegi. KDSB kemudian dilantik sebagai pemaju projek berkenaan.

Isu itu mendapat perhatian umum memandangkan LPK memperoleh pinjaman mudah Kementerian Kewangan sebanyak RM4.632 bilion bagi membiayai projek itu.
Bekas menteri pengangkutan Datuk Seri Ong Tee Keat memberitahu Dewan Rakyat Jun 2009 bahawa keseluruhan kos projek PKFZ, berkemungkinan meningkat kepada RM12.453 bilion menjelang 2051, sekiranya tiada sebarang tindakan campur tangan dan daya usaha untuk mempromosikan PKFZ.

Pada 10 Disember lalu, bekas Pengurus Besar LPK Datin Paduka O.C. Phang menghadapi tiga pertuduhan pecah amanah membabitkan RM254.85 juta dalam skandal PKFZ di Mahkamah Sesyen Shah Alam.

Phang sebagai pengurus besar yang diamanahkan bagi dana dalam sebuah akaun di RHB Bank Berhad didakwa melakukan pecah amanah membabitkan RM98,700,000 di LPK, Jalan Pelabuhan Utara, Pelabuhan Klang, di sini, antara 1 Oktober 2004 dan 5 September 2005.
Dia menghadapi dua lagi tuduhan, masing-masing membabitkan jumlah RM21,600,000 dan RM134,550,000, yang dilakukan di tempat yang sama antara 30 Sept 2005 dan 9 Mei 2006 serta antara 1 Jun 2005 dan 13 Januari 2006.

Phang, yang mengaku tidak bersalah terhadap kesemua pertuduhan itu, didakwa mengikut Seksyen 409 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara maksimum 20 tahun dan boleh dikenakan denda, jika sabit kesalahan.

Selain beliau tiga yang lain turut didakwa membuat tuntutan palsu berjuta ringgit dalam projek pembangunan PKFZ.

Tiga tertuduh dalam kes itu ialah Law Jenn Dong, 51, bekas pengurus projek KDSB iaitu syarikat kontraktor pembinaan PKFZ, Steven Abok, 51, Ketua Pegawai Operasi KDSB, dan arkitek Bernard Tan Seng Swee, 48, dari BTA Architect yang merupakan perunding PKFZ.

(Malaysianinsider)

Jangan terlalu yakin bahawa jerung boleh dipermainkan. Walaupun jerung telah masuk pukat, ia tidak semestinya mudah untuk diangkat masuk ke dalam oleh para pelakon yang leka dengan pelbagai subsidi yang disediakan oleh rakan jerung.

Dalam rekod, kebanyakkan kes jerung akan terlepas. Bagaimana dengan kes perwaja, ia mati bersama Eric Chia. Bagaimana kes pegawai tinggi PDRM Datuk Yusof? Bagaimana kes AP oleh Mohd Nazree? Bagaimana kes Liow Tong Lay dan Ong Teh K-eat? Bagaimana kes VK Lingam, suara macam saya, muka macam saya tapi bukan saya? Bagaimana kes Annuar Musang, Kashitah Godam, dan macam2 lagi.

Jerung yang pernah masuk ke dalam cuma Rahim Noor je, yang lainnya semua terlepas. Kalau jerung ini terlepas lagi nampaknya BN dah sampai ke penghujung jalan.

No comments:

Post a Comment