Sunday, August 1, 2010

Kota Seputeh lagi dan lagi.


YAB Menteri Besar Kedah berkata semasa berucap di Majlis Muhibbah Dewan Himpunan Penyokong PAS di City Plaza pada 30 Julai 2011, jam 9.00 mlm, "perbicaraan kes DUN Kota Seputeh akan diadakan pada 22 dan 23 September depan". Dia kata lagi, "kalau Kerajaan Negeri menang, PRK akan diadakan bagi memilih ADUN baru".

Itupun bergantung kepada keputusan SPR untuk membuat rayuan atau tidak. Sekiranya SPR membuat rayuan di mahkamah lebih tinggi maka PRK akan tergantung lagi. Sekiranya proses penghakiman memakan masa sehingga Mac 2011, maka tiada harapanlah untuk diadakan PRK.

Peraturan SPR menetapkan sekiranya baki penggal DUN kurang daripada 2 tahun maka PRK tidak perlu diadakan sehinggalah PRU akan datang diadakan.

Inilah masalahnya sekiranya mahkamah menjadi penentu kepada pengesahan kekosongan sesuatu DUN. Proses di mahkamah perlu melalui beberapa prosedur yang perlu sebelum membuat keputusan. Sepatutnya Speaker DUN mempunyai kuasa dan boleh menentukan kekosongan mana-mana kerusi DUN dan SPR hanya sebuah badan bebas yang bertanggungjawab menjalankan PRK selepas dimaklumkan.

Aku tak hairan sekiranya ada orang mengatakan SPR merupakan salah sebuah parti komponen BN. SPR kelihatan bias sebelah pihak dan akan bertindak bagi menjaga kepentingan BN semata-mata. Pandangan dan suara rakyat dinafikan.

Sebenarnya apa-apa permasalahan politik haruslah merujuk kepada rakyat untuk memberi mandat, siapa yang akan dipilih mewakili mereka di DUN. Inilah yang betul menepati konsep Gagasan 1Malaysia, Rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan.

Apa yang berlaku di DUN Kota Seputeh seakan-akan mempergunakan sistem kehakiman untuk mengelakkan diadakan PRK dengan cubaan melengah-lengahkan isu ini sehingga Mac 2011.

Rakyat sekarang sudah pandai membaca strategik yang dirancang oleh orang politik. Sepandai-pandai tupai, akhirnya jatuh ke tanah juga.

No comments:

Post a Comment