Thursday, November 19, 2009

Mengapa wakil rakyat BN Kedah hanya membisu?

PADA keseluruhannya rakyat Kedah di mana pun sekarang ini tidak senang dengan kerajaan negeri. Ini boleh didengar di kedai-kedai teh tarik, di surau-surau dan di pejabat-pejabat kerajaan.

Tetapi yang menghairankan saya, mengapakah perasaan rakyat ini tidak disuarakan oleh wakil-wakil BN dalam Dewan Undangan Negeri Kedah atau menerusi akhbar bagi menunjukkan mereka prihatin kepada suara rakyat itu?

Bekas Menteri Besar Kedah juga nampaknya membisu seribu bahasa.

Lebih buruk lagi apabila seluruh negara telah mengetahui ada wakil rakyat negeri Kedah yang ponteng tidak menghadiri mesyuarat Dewan Undangan Negeri bagi menunaikan amanah dan tanggungjawab yang diberikan rakyat.

Keadaan di Kedah itu berbeza dengan kegigihan kebanyakan ADUN BN Selangor yang sentiasa aktif membangkitkan berbagai rasa tidak puas hati rakyat negeri itu daripada yang sekecil-kecilnya hingga kepada masalah yang sebesar-besarnya, daripada masalah mengenai agama sehingga kepada soal ekonomi dan politik.

Kebisuan ADUN BN Kedah seolah-olah memberi gambaran bahawa rakyat berpuas hati dengan kerajaan Pas yang ada sekarang atau menampakkan sebenarnya wakil-wakil BN adalah terdiri daripada mereka yang tidak menjalankan tugas untuk mendekati rakyat bagi mendengar keluh-kesah mereka.

Sesungguhnya keadaan sebenarnya di Kedah sekarang begitu teruk. Selain tidak adanya projek-projek pembangunan untuk rakyat, sekitar kampung dan bandar tidak dapat dikawal kebersihannya. Peniaga-peniaga liar terdapat di sana-sini malah rumah pun dijadikan pasar ikan.

Penduduk kawasan perumahan sekitar bandar Alor Setar hidup dalam persekitaran yang busuk dan semak-samun, lalang liar dan rumput memanjang tidak dipotong dan sampah-sarap terbiar di sana sini, tidak diangkut mengikut jadual seperti semasa Barisan Nasional berkuasa dahulu.

Sesiapa yang tidak percaya, silalah berkunjung ke Taman Uda dan lain-lain taman di Jalan Sultanah.

Saya penduduk di kawasan ini sedang merancang untuk menghantar sampah-sarap yang tidak diangkat berhari-hari ke rumah Menteri Besar Kedah tetapi setakat ini, kami masih bersabar untuk melihat sejauh manakah masalah ini akan berlarutan.

Untuk mengatasi anggapan buruk rakyat, wakil-wakil rakyat Pas, ADUN dan Parlimennya mendakwa di sana sini beberapa projek besar sedang dijalankan seperti jambatan di Jalan Persekutuan berhampiran dengan Kelab Golf Permaipura Bedong sebagai hasil daripada permintaan wakil rakyatnya sedangkan itu ialah projek yang diluluskan sejak zaman Barisan Nasional lagi.

Berbagai pembohongan dilakukan oleh wakil-wakil rakyat Pas di Kedah sekarang ini untuk menyelamatkan diri mereka daripada kemarahan rakyat.

Tidak ada lagi kegiatan sosial, aktiviti belia dan wanita di kampung-kampung seperti dahulu.

Wakil rakyat Pas datang untuk menunjukkan muka dan sembahyang bersama orang kampung tetapi tidak dapat memberikan apa yang diminta oleh rakyat atau mengatasi masalah dan rungutan yang timbulkan oleh mereka.

Bagaimanapun adalah dikesali, wakil-wakil rakyat BN dalam Dewan Undangan Negeri Kedah seperti tidak mengetahui semua ini atau mereka mempunyai sebab untuk tidak bersuara dan tidak membangkitkan rasa tidak puas hati rakyat ini kerana masing-masing merasa terancam untuk membangkitkannya?

TAN MELAKA

Sumber: Utusan Malaysia, pada 19.11.2009

Rakyat Kedah masih kuat bersemangat untuk menawan kerajaan negeri Kedah daripada Pakatan Rakyat tetapi pemimpin BN masih lena lagi dibuai mimpi indah.

No comments:

Post a Comment