Tuesday, November 24, 2009

SPR gagal menangguhkan keputusan Mahkamah Tinggi.

Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur (Rayuan dan Kuasa-kuasa Khas) semalam mengetepikan permohonan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) untuk menangguhkan keputusan mengenai kekosongan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Kota Siputeh.

Hakim Alizatul juga mengarahkan SPR mengeluarkan writ pilihan raya kecil DUN berkenaan selewat-lewatnya Rabu ini.

Dalam tindakan segera, SPR memfailkan notis usul untuk menangguhkan pengisytiharan kekosongan kerusi DUN tersebut di Pejabat Pendaftaran Mahkamah Rayuan di istana Kehakiman, Putrajaya. Nampaknya SPR tidak mudah mengalah dalam keputusannya sebelum ini mengekalkan kerusi DUN Kota Siputeh adalah masih milik UMNO.

SPR mempunyai masa selama 60 hari dari tarikh pengosongan kerusi untuk mengadakan pilihan raya kecil. Sepatutnya sebagai badan bebas SPR haruslah akur dengan keputusan mahkamah Tinggi dan membuat persediaan untuk mengadakan pilihanraya kecil DUN Kota Siputeh.

Berilah mandat kepada pengundi-pengundi di kawasan DUN Kota Siputeh untuk membuat pemilihan semula setelah Datuk Abu Hasan gagal menjalankan tanggungjawabnya sebagai ADUN di kawasan tersebut. Tindakan SPR nampaknya tidak profesional dan memihak kepada satu-satu pihak sahaja. Rakyat sekarang boleh menilai siapakah pihak yang benar dalam kes ini.

Jika ingin BN terus relevan, SPR haruslah bertindak lebih profesional dan menjadi satu badan neutral yang bebas dan tidak menyebelahi mana-mana pihak. Dalam apa-apa pertandingan sekiranya pengadil berat sebelah maka pertandingan tersebut dianggap tidak telus dan tidak adil.

Tindakan SPR meneruskan kes ini di Mahkamah Rayuan akan menjejaskan sokongan pengundi kepada BN itu sendiri. Fikir-fikirkanlah, walaupun SPR berjaya dalam kes ini tetapi dalam jangka masa panjang BN akan semakin dibenci oleh pengundi-pengundi. Tindakan SPR bukannya dapat membantu BN malah akan menyebabkan BN semakin dijauhi oleh pengundi-pengundi dan beralih untuk menyokong Pakatan Rakyat.

No comments:

Post a Comment