Monday, November 30, 2009

Ulang Tahun Ke 20 Perjanjian Damai Kerajaan Malaysia - Thailand dgn PKM.

Satu Detik Bersejarah Yang Bertukar Menjadi Detik Yang Melucukan...
Perjanjian bersejarah... (dari kanan) Abdullah C.D. dan Chin Peng menandatangani perjanjian damai dengan Jeneral Chavalit Yongchaiyudh, Panglima Angkatan Tentera Thailand dan wakil Malaysia, Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri, Datuk Wan Sidek Wan Abdul Rahman di Haadyai pada 2 Disember 1989. -Foto THE STAR oleh ROHAIZAT

Tanggal 2 Disember 2009 merupakan ulang tahun ke 20, Perjanjian Damai antara Kerajaan Malaysia - Thailand dengan Parti Komunis Malaya (PKM).

Pada SABTU, 2 DISEMBER 1989; Jam hampir 10.30 pagi di Hotel Lee Garden, Hadyai di mana berlangsungnya majlis menandatangani perjanjian damai di antara Kerajaan Malaysia-Thailand dan PKM telah dipenuhi oleh wartawan dan orang kenamaan yang ingin menyaksikan satu detik bersejarah - sesuatu yang gagal disaksikan semasa Perjanjian Baling pada 28 dan 29 Disember 1955 di Sek. Keb. Putra, Baling, Kedah.

Orang-orang penting yang hadir ke majlis tersebut ialah Chin Peng, Rashid Maidin, Abdullah CD dan Ah Sek bagi pihak PKM. Kerajaan Malaysia pula diwakili Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri, Datuk Wan Sidek Wan Abdul Rahman. Wakil Kerajaan Thailand pula diwakili oleh Jeneral Chavalit Yongchaiyudh, Panglima Angkatan Tentera Thailand.

2 comments:

  1. Kalau setakat dok copy & paste bahan dari sumber lain, baik tutuplah blog ni!

    ReplyDelete
  2. La ni Kedah takdak isu la bang.. heheeee

    ReplyDelete