Thursday, November 19, 2009

Cadangan Tun Dr. Mahathir dilantik sebagai Menteri Kanan.


Semalam, Tan Sri Abdul Rahim Thamby Chik, Pengerusi RISDA mencadangkan supaya mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad dilantik sebagai menteri kanan.

Cadangan itu ditimbulkan Abdul Rahim supaya segala kepakaran dan pengalaman Dr. Mahathir dalam mentadbir negara selama 22 tahun dapat dimanfaatkan.

Ada juga pihak mencadangkan Dr. Mahathir menerajui Badan Perhubungan UMNO Kedah. Buat masa sekarang UMNO Kedah dipengerusikan oleh YB Datuk Shafie Afdal orang Sabah bermenantukan orang Sungai petani. Masalah berpuak-puak dikalangan pemimpin UMNO Kedah masih belum selesai. Bukannya niat depa memandang rendah keupayaan Datuk Shafie Afdal tetapi seboleh-bolehnya biarlah orang Kedah memimpin UMNO Kedah.

Sementara YB Datuk Seri Dr. Rais Yatim, Ahli Majlis Tertinggi UMNO pula berpendapat Tun Dr. Mahathir Mohamad lebih selesa untuk tidak berada secara langsung dalam kabinet walaupun sebagai seorang menteri kanan. Bekas Perdana Menteri itu dilihat lebih senang memainkan peranannya seperti mana sekarang dengan memberi pandangan dan nasihat dalam mana-mana bidang yang dimahukan dari luar kerajaan.

Pada pandangan aku, beliau dah tua biarlah beliau berehat di penghujung usia. Pemimpin-pemimpin UMNO bolehlah minta nasihat daripada beliau sekiranya perlu, bagi mengatasi masalah berpuak-puak di kalangan pemimpin UMNO Kedah. Mana-mana pemimpin veteran yang tidak mampu untuk mengatasi masalah ini haruslah mengundur diri secara terhormat. Berilah peluang pemimpin pelapis untuk menunjukkan bakat mereka menawan kembali negeri Kedah daripada Pakatan Rakyat.

No comments:

Post a Comment