Friday, October 1, 2010

Serah balik pemberi wang haram.

Hari ni, aku nak tulis sikit tentang kisah yg berlaku di Pulau Pinang. Dalam paper kelmarin, seramai 40 org warga emas di Penaga memulangkan kembali RM100 yang diberi oleh Kerajaan Negeri Pulau Pinang.

Mereka menuduh wang tersebut adalah wang haram yang diperolehi kerajaan negeri daripada hasil wang judi. Tetapi yang peliknya kenapa mereka tidak siasat dahulu sebelum terima wang pemberian daripada kerajaan negeri itu dan semasa serah balik pun kenapa pergi serah kepada pemimpin UMNO bukannya kepada pemberi wang tersebut.

Hari ini pula, beberapa penerima wang tersebut daripada kawasan perumahan Taman Puteri Gunung membuat kenyataan akhbar meluahkan perasaan tidak puashati mereka terhadap tindakan 40 org warga emas daripada Penaga kembali wang itu tanpa mengkaji sebelum bertindak.

Pada pandangan saya, ini semua adalah angkara ahli-ahli politik. Pihak kerajaan negeri juga ingin butiran terperinci seramai 40 org warga emas yang pulangkan balik wang itu. Kemungkinan di masa akan datang, mereka tidak berpeluang lagi mendapat bantuan daripada kerajaan negeri yang dianggap daripada hasil judi haram.

Pihak Pakatan Rakyat juga mencabar semua ADUN UMNO untuk menyerahkan duit gaji dan elaun kepada kerajaan negeri kerana mereka terlibat mengatakan wang kerajaan negeri adalah wang haram. Jika wang haram, wajarlah para ADUN dari UMNO semua serah balik gaji dan elaun mereka kpd kerajaan negeri. mengikut ajaran agama, makan duit haram adalah berdosa.

No comments:

Post a Comment