Thursday, November 19, 2009

Kekosongan kerusi DUN N3 Kota Siputeh


Pada 16 November 2009, Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur telah mengisytiharkan kerusi DUN Kota Seputeh kosong ekoran penyandangnya Dato' Abu Hassan Sarif gagal menghadiri dua persidangan dewan itu secara berturut-turut iaitu pada 19 April 2009 dan 9 Ogos 2009 tanpa kebenaran daripada Speaker DUN Kedah, Dato' Dr. Abdul Isa.

Mengikut Perkara 51 Undang-undang Negeri Kedah menyatakan dengan jelas berlakunya kekosongan kerusi sekiranya ADUN tidak menghadiri mesyuarat tanpa kebenaran speaker bagi dua persidangan berturut-turut.

Speaker DUN Kedah telah menghantar surat memaklumkan kekosongan kerusi DUN Kota Seputeh kepada SPR. Pada 1 September 2009, SPR telah bermesyuarat dan membuat keputusan mengekalkan kerusi DUN Kota Seputeh dan Dato' Abu Hasssan Sarif masih kekal sebagai ADUN dengan alasan ADUN tersebut tidak hadir 2 persidangan berturut-turut dalam penggal yang berbeza. Oleh kerana tidak puashati dengan keputusan yang dibuat oleh SPR maka speaker DUN Kedah memfailkan semakan kehakiman pada 1 Oktober lepas di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.

Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur telah mengisytiharkan kekosongan kerusi DUN tersebut. Mengikut perlembagaan, SPR perlu mengadakan piliharaya kecil dalam tempoh 60 hari selepas berlakunya kekosongan mana-mana kerusi kawasan pilihanraya.

Dalam keputusannya, Hakim Alizatul menegaskan bahawa Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) bertindak secara tidak wajar dan keputusan suruhanjaya itu bahawa Abu Hassan masih merupakan wakil rakyat bagi Kota Siputeh dan kerusi DUN itu tidak kosong, perlu dibatalkan.

"Meskipun saya bersetuju bahawa SPR mempunyai kuasa untuk menentukan kekosongan berlaku secara kebetulan, namun saya tidak berpendapat SPR dapat mengatasi kuasa Speaker mengikut Perkara 51 Undang-undang Tubuh Negeri Kedah," katanya ketika menyampaikan keputusannya pada 5.30 petang.

"Pada pandangan saya, Perkara 51 menjelaskan syarat yang menyebabkan kerusi menjadi kosong dan responden pertama (Abu Hassan) berpuas hati dengan syarat itu," kata Hakim Alizatul ketika membenarkan semakan kehakiman yang difailkan oleh Speaker DUN Kedah Datuk Dr Abdul Isa Ismail.

SPR akan mengemukakan rayuan terhadap keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur untuk mengetepikan keputusan Mahkamah tersebut mengistiharkan kekosongan kerusi DUN Kota Seputeh dan mengekalkan Datuk Abu Hassan Sarif sebagai ADUN Kota Seputeh.

Persoalannya kenapa SPR perlu membuat rayuan? Pihak yang sepatutnya membuat rayuan ialah UMNO dan Dato' Abu Hassan Sarif. Sebelum ini tindakan SPR membuat keputusan mengekalkan kerusi tersebut untuk UMNO adalah tidak wajar kerana melampaui kuasa Speaker. SPR juga membuat rayuan bagi pihak UMNO apabila Mahkamah Tinggi KL membuat keputusan mengosongkan kerusi DUN Kota Siputeh menggambarkan organisasi ini tidak boleh menjadi badan neutral dalam mengendalikan pilihanraya. Sebenarnya SPR haruslah menjadi satu organisasi neutral dan tidak memihak kepada sesiapa dalam menjalankan tugasnya. Krisis yang berlaku di DUN Kota Sioputeh sedikit sebanyak telah mencemarkan kredibiliti SPR sebagai badan bebas.

Nobhisa memberi komen melalui blognya berpendapat Dato' Mukriz Mahathir merupakan calon yang sesuai untuk bertanding di DUN N3 Kota Siputeh. Alasan beliau ialah:
1. Dato' Mukriz dikenali ramai di situ sebab beliau merupakan Ahli Parlimen Jerlun yang merangkumi DUN Kota Siputeh dan DUN Ayer Hitam (PAS). Tambahan pula Pusat Khidmat Parlimen Jerlun terletak di Padang Sera dalam DUN Kota Siputeh.
2. Dato' Mukriz tiada rekod rasuah dan tiada tuduhan skandal yang memalukan.
3. Dulu Kota Siputeh terletak di kawasan Parlimen Kubang Pasu dimana diwakili oleh Tun Dr. Mahathir. Ramai pengundi tua mengenali Tun Dr. Mahathir dan pengundi muda juga boleh merasai sumbangan bekas Perdana Menteri tersebut.
4. Dato' Mukriz mempunyai kredibiliti dan berpengalaman sebagai Timbalan menteri serta seorang ahli korporat.
5. Pemilihan Dato' Mukriz juga merupakan sebagai pemilihan bakal Menteri Besar Kedah selepas BN berjaya menawan semula Kedah daripada PR.

Jumlah pengundi DUN N3 Kota Siputeh seramai 19.771 orang. Melayu (91.7%), Cina (7.5%) Siam (0.6%) dan India (0.2%). Pada pilihanraya lepas UMNO menang majoriti 495 undi.

3 comments:

  1. Salam Ziarah.....

    Apapun keputusannya UMNO Kedah harus berusaha untuk mengekalkan kerusi ini walaupun pasti akan menerima saingan yang paling sengit dari PAS.....

    ReplyDelete
  2. BN ambik balik KEDAH..2 tahun macam 10 tahun...kami rakyat kedah dah meluat dekat pas..
    KEDAH MENANG KEDAH SENANG...PAS TAU CAKAP AJA..HABUK PUN TAK ADAAAAAAAAAA..LEPAS NI BN AKAN MENANG BESAR DI KEDAHHHHHHHHHHHHH

    ReplyDelete