Monday, January 11, 2010

Bolehkah UMNO kekalkan kesetiaan masyarakat Siam?


Tidak boleh dinafikan selama ini masyarakat Siam kekal setia terhadap UMNO. Mereka tak kisah macam mana layanan UMNO terhadap mereka. Mereka tetap akan setia terhadap UMNO dulu, kini dan selama-lamanya. Ini kerana masyarakat Siam tidak mempunyai parti sendiri kecuali melalui UMNO sahaja yang sudi menerima keahlian daripada masyarakat Siam sejak era Tunku Abdul Rahman lagi.

Semasa zaman Tunku, hal ehwal masyarakat Siam sentiasa dijaga. Malah masyarakat Siam juga dimasukkan dalam undang2 tanah negeri Kedah yang membenarkan memiliki Tanah Rizab Melayu. Masyarakat Siam dilayan sama seperti kaum Bumiputera di negeri Kedah. Dalam keputusan pilihanraya pula, kebanyakan DUN yang terletak di kawasan penempatan masyarakat Siam akan dianggap selamat antaranya DUN Sg. Tiang, Pedu, Belantik, Jeneri, Bayu, Kupang, Jitra, Kuala katil, Sidam Kiri, Bukit Selambau dan Bukit Kayu Hitam.

Pada masa sekarang, bolehkah UMNO dapat mengekalkan kesetiaan masyarakat Siam terhadap UMNO/BN?

Apakah perancangan UMNO terhadap masyarakat Siam? Sebelum ini MB Kedah melantik Pegawai Khas dari kalangan orang Siam tetapi dibantah masyarakat Siam kerana bukan calon yang dipilih oleh masyarakat Siam itu sendiri. Kerajaan BN juga telah mewujudkan Jawatankuasa Hal Ehwal Masyarakat Siam juga tidak dipersetujui oleh kebanyakkan masyarakat Siam kerana EXCO yang dilantik menjaga orang-orang Siam bukannya orang UMNO. Kenapa UMNO jijik sangat hendak menjaga orang-orang Siam sedangkan orang-orang Siam kebanyakannya adalah ahli UMNO? Kenapa suara orang-orang Siam tidak didengari oleh pemimpin UMNO?

Sekarang kerajaan negeri telah dipegang oleh Pakatan Rakyat sejak PRU 12. Kerajaan PR cuba sedaya upaya mendekati masyarakat Siam. Walaupun mereka tahu bahawa orang-orang Siam tak sokong mereka semasa PRU ke 12 tetapi mereka tidak berdendam malah cuba mendekati. Usaha pertama semasa menjadi MB Kedah, Ustaz Azizan telah mengadakan program di Wat Paya Mak Inson bersama Ketua Sami Negeri Kedah. Mereka membuat kalender dengan memuatkan gambar MB Kedah bersama Ketua Sami Kedah Perlis.

Aku tak nafikan, usaha Pakatan Rakyat sedikit sebanyak mewujudkan keyakinan kepada masyarakat Siam terhadap parti tersebut. Tidak mustahil sekiranya para PRU ke 13, majoriti masyarakat Siam akan menyokong Pakatan Rakyat. Masyarakat Siam juga telah menubuhkan Persatuan Siam Kedah sebagai medium penghubung antara masyarakat Siam dengan kerajaan. Aku rasa penerima UMNO/BN nampak sepi terhadap pengwujudan NGO tersebut. Seolah-olah masyarakat Siam macam golongan primitif. Bagi gula-gula sikit mereka tetap akan sokong. Anggapan tersebut akan menjerat UMNO itu sendiri. Sekarang kebangkitan kaum bukan Melayu tidak boleh disekat lagi.

Aku harap UMNO/BN cepatlah bertindak. Jika tidak, kesetiaan yang diberi selama ini akan bertukar menjadi kebencian buat selama-lamanya. Sila baca isi hati masyarakat Siam yang diluahkan di dalam forum pekemas atau blog politik siam.

No comments:

Post a Comment