Tuesday, January 19, 2010

Sultan puji shafie kritik, biasa la politik.


Sebelum ini Sultan Kedah memuji pentadbiran Kerajaan Negeri Kedah di bawah pimpinan Ustaz Azizan kerana berjaya menaikkan taraf hidup rakyat Kedah yang berpendapatan rendah tanpa mengira kaum dan agama.

Semalam Shafie Afdal mengkritik pentadbiran Kerajaan Negeri Kedah dan mengatakan sejak pentadbiran Pakatan Rakyat di Kedah tiada projek pembangunan baru untuk meningkatkan taraf hidup rakyat. Kedah makin mundur di bawah Pakatan Rakyat.

"Kerajaan Negeri Kedah tiada dasar baru dalam sektor ekonomi, termasuk perancangan dan strategi yang jelas untuk memajukan ekonomi negeri diperkenalkan. Yang ada hanya slogan 'Kedah Sejahtera Nikmat Untuk Semua' yang tiada hala tujunya", menurut Shafie Afdal.

Aku pun tau Datuk Seri, memang takdak pembangunan di Kedah sejak kebelakangan ini. Projek yang dijalankan pun dirancang semasa pentadbiran kerajaan BN lagi. Kerajaan PR lebih kepada pembangunan minda untuk menarik sokongan rakyat terhadap pentadbiran kerajaan PR. Ini dikatakan peperangan minda menakluk hati rakyat. Walaupun kerajaan negeri serba kekurangan tetapi sokongan rakyat semakin meningkat.

Jika pemimpin BN negeri Kedah gagal membaca minda rakyat Kedah, aku rasa sukar juga BN nak ambil balik kerajaan negeri daripada PR. Datuk Seri selaku Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah masih ada ruang untuk Datuk Seri selaku Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Kedah mengambil hati rakyat dan menakluki semula hati rakyat Kedah untuk kembali menyokong BN.

Rancanglah projek pembangunan baru untuk rakyat Kedah melalui kementerian Datuk Seri. Cubalah ambik hati rakyat Kedah dengan menjadi Juara Rakyat di Kedah. Sebelum ini PM mengumumkan peruntukan lebih RM15 juta untuk menjadi Juara Rakyat di Selangor untuk projek membaiki bumbung flat di Selangor. Aku rasa Datuk Seri juga mampu menjadi Juara Rakyat di Kedah.

Datuk Seri jangan lupa bahawa BN bukan hanya jadi pembangkang di Kedah tetapi BN masih menjadi kerajaan di peringkat Pesekutuan. BN masih mempunyai kemampuan dari segi kewangan untuk projek pembangunan rakyat.

Aku harap, semua pemimpin BN Kedah jangan hanya lihat kemampuan PR secara luaran sahaja. Teknik PR telah meresap hingga ke minda setiap rakyat Kedah. Inilah yang perlu pemimpin BN fahami teknik perang psikologi PR dan cubalah mencari idea untuk menghadapinya.

Abaikanlah politik berpuak-puak dalam UMNO. Aku percaya Datuk Seri boleh lakukannya demi menaikkan kembali martabat UMNO Kedah.

No comments:

Post a Comment