Sunday, January 10, 2010

Siapa JUARA di mata rakyat?

Baru-baru ini PM telah melancarkan Program Juara Rakyat di Bandar Bukit Sentosa, Selangor bagi mengambil hati rakyat untuk kembali menyokong BN dalam PRU ke 13. Betul ke, UMNO sanggup menjadi Juara Rakyat? Ini persoalan yang memainkan dalam fikiran aku masa kini.

Sekiranya betul UMNO ingin menjadi Juara Rakyat, UMNO atau BN haruslah berada di barisan hadapan apabila rakyat menghadapi masalah. Bukannya berada di belakang dan mengerahkan rakyat untuk berjuang di barisan hadapan. Apabila rakyat toleh ke belakang, nampak semua dah lari lintang pukang. Hanya tinggal rakyat yang berhadapan dengan masa depan yang tidak menentu. Bagaimana pula sekiranya rakyat menjadi Juara? Boleh tak, rakyat mengkuburkan parti yang tak berkemampuan mewakili rakyat. Apa akan jadi selepas itu?

Aku percaya rakyat masih menaruh harapan tinggi kepada UMNO dan BN bagi menjadi juara mereka dalam pelbagai aspek pembangunan. Bukannya hanya jadi Juara Rakyat 5 tahun sekali berjumpa dengan rakyat apabila adanya pilihanraya. Rakyat perlukan pemimpin yang betul2 ikhlas bukannya disogok dengan habuan ketika kempen pilihanraya. Rakyat mahukan pemimpin yang bekerja berterusan bukannya pemimpin bekerja bermusim.

Kami di Kedah juga perlu UMNO sebagai Juara Rakyat bagi mengambil balik kerajaan negeri daripada Pakatan Rakyat. Bila dilihat suasana sekarang, aku nak bagi gelaran Naib Juara kepada UMNO pun berat. UMNO Kedah cukup lemah, langsung tak proaktif. Masing-masing nak menunjukkan Juara masing-masing tapi bukan Juara berkumpulan tapi Juara berseorangan. Pemimpin UMNO juga tidak menunjukkan sifat seorang pejuang. Kalau tak berjuang, macam mana nak dapat Juara. Lebih2 lagi berjuang untuk rakyat.

Tema "BN menang Kedah senang" pun dah lenyap. Hangat sekejap je semasa kehadiran TPM untuk melancarkan Program 1Malaysia. Lepas tu langsung tak kedengaran "BN menang Kedah senang". Kalau keadaan macam ni, Kedah Menang boleh tukar kepada Kedah Sejahtera buat selama-lamanya.

Bagaimana nak jadi Juara Rakyat, baru2 ni pihak kita nak anjurkan Forum Pembangunan di Kota Seputeh pada 7 Januari pun dihalang oleh orang sendiri?

2 comments:

  1. salam sahabat.. semoga terus berbicara

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum..salam persahabatan.
    saya merupakan ahli UMNO dri Bahagian Pokok Sena. Saya sependapat dengan Bicara Kedah.
    Pemimpin2 Cawangan, Bahagian dan Perhubungan masih bercambah2 yg KORUPSI!!!!

    ReplyDelete