Tuesday, January 19, 2010

Pintu Sempadan Malaysia - Thailand di Durian Burung akan dibuka secara rasminya esok.


Pada 20 Januari 2010, pintu sempadan Malaysia - Thailand akan dibuka secara rasminya esok. Pintu sempadan tersebut terletak di Kampung Durian Burung, Daerah Padang Terap, Kedah yang dikenali sebagai Kota Putra. Pembangunan Bandar Sempadan Kota Putra berkonsepkan agro-pelancongan dan pertanian berskala besar dan komersial, di samping mewujudkan bandar sempadan kedua di negeri Kedah selepas Bukit Kayu Hitam.

Projek Kota Putra telah diluluskan oleh Kerajaan Negeri Kedah pada 21 November 1998. Projek ini adalah sebahagian Pelan Struktur Daerah Padang Terap 2002 - 2012 yang dijangka akan memacu pembangunan daerah Padang Terap.

Kota Putra telah diwartakan oleh Kementerian Dalam Negeri pada 1 Mei 2003 sebagai Pos Kawalan Imigresen dan Pintu Masuk yang dibenarkan bagi maksud kemasukan ke Malaysia. Projek ini telah diterima sebagai satu projek 'Joint Development Strategy' Malaysia - Thailand pada ogos 2004.

Aku difahamkan di sebelah Thailand sudah siap iaitu di Ban Pra Korb (kampung Pra Korb), daerah Nathawi, Wilayah Songkhla, Thailand. Di sana adalah satu kawasan penempatan lebih kurang 3,000 orang penduduk. Semua prasarana sudah ada termasuk pondok polis dan klinik. Mereka hanya keluar modal tak besar, cuma letak 2 kontena di kedua-dua belah jalan untuk cop passport atau pass sempadan.

Kos projek Pintu Sempadan Kota Putra ini ialah RM95.3 juta dan akan dibuka secara rasminya esok. Ini merupakan salah satu lagi bukti kejayaan projek pembangunan Kerajaan Persekutuan di Negeri Kedah. Harap ada lagi projek-projek kerajaan Persekutuan sebegini di negeri Kedah walaupun negeri Kedah di bawah kerajaan Pakatan Rakyat.

1 comment:

  1. Durian burung dah jadi pusat penyeludupan minyak petrol/disel serta lain2 barang kperluan.
    Berpuloh buah kendraan milik thai angkut minyak melalui pintu sempadan dan juga terdapat pusat simpanan minyak secara haram.

    Penduduk pdg sanai

    ReplyDelete