Monday, January 18, 2010

Pentadbiran Kerajaan Negeri Kedah Dipuji Sultan Kedah.


Corak pentadbiran Kerajaan negeri Kedah yang baik di bawah pimpinan menteri besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak dengan meningkatkan kualiti hidup rakyat khususnya golongan berpendapatan rendah tanpa mengira kaum dipuji oleh Sultan Kedah, Tuanku Abdul Halim Mu'Adzam Shah pada titah ucapan baginda sempena menyambut Hari keputeraan ke-82 di Istana Anak Bukit, semalam.

Pada majlis itu baginda turut menyampaikan anugerah darjah dan bintang kebesaran Negeri Kedah kepada 72 penerima termasuk mengurniakan Jaksa Pendamai (JP) kepada Menteri Besar Kedah dan Ketua Setiausaha Sulit Sultan Kedah, Datuk Syed Unan Mashri Syed Abdullah.

Seorang menteri Kerajaan Persekutuan iaitu Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Jamil Khir Baharom (UMNO) dan bekas Menteri Besar Kedah, Tan Sri Osman Aroff (UMNO) juga dianugerahkan darjah dan pingat kebesaran Negeri Kedah.

Datuk Paduka Badrudin Amirudin (Pengerusi Tetap UMNO Malaysia) dan Dato' Tajul Urus Mat Zain (Ketua UMNO Bahagian Merbok) juga dianugerah pingat Jaksa Pendamai (JP).

Ini menunjukkan bahawa kerajaan negeri Kedah tidak memilih bulu dalam pemberian pingat. Beberapa pemimpin UMNO juga disenaraikan penerima pingat sempena Sambutan Hari Keputeraan Sultan Kedah ke 82.

Kebiasaannya kerajaan mana memerintah maka pemimpin atau ahli parti komponen kerajaan tersebut akan dicalonkan menerima darjah dan bintang kebesaran negeri. Ketelusan kerajaan negeri Kedah yang diketuai oleh Ustaz Azizan wajar dipuji oleh Tuanku Sultan Kedah.

Tetapi kita juga tidak harus lupa bahawa semasa pemerintah kerajaan BN di Kedah semasa era Tan Sri Sanusi Yunid sebagai Menteri Besar, Allahyarham Fadzil Nor (Presiden PAS) juga diberi anugerah darjah dan bintang kebesaran Negeri Kedah yang membawa gelaran 'Dato'.

No comments:

Post a Comment