Monday, December 7, 2009

13 Ahli Jawatankuasa Pusat MCA letak jawatan.

KUALA LUMPUR: Seramai 13 Ahli Jawatankuasa Pusat (CC) MCA, termasuk Timbalan Presiden, Datuk Seri Dr Chua Soi Lek dan Naib Presiden, Datuk Seri Liow Tiong Lai sudah menandatangani surat peletakan jawatan bagi memberi laluan kepada pemilihan baru parti.

Bagaimanapun Dr Chua berkata, tujuh lagi anggota CC perlu mengambil langkah yang sama kerana syarat mengadakan pemilihan baru memerlukan 20 daripada 30 anggota CC MCA letak jawatan.

Beliau berkata demikian pada sidang media di sini sebentar tadi. (sumber: Kedah Lanie)


Betul ke, mereka tu letak jawatan bagi mendesak supaya diadakan pemilihan baru Jawatankuasa Pusat MCA. Kenapa pemimpin MCA begitu liat untuk mengadakan pemilihan baru utk bagi peluang ahli-ahlinya membuat keputusan?

Nak atasi kemelut MCA ini sendirian nampaknya berat sebelah. Tambahan pula EGM baru-baru ini Presiden dan Timbalannya telah ditolak oleh perwakilan.

Siapakah yang sebenarnya takut untuk mengadakan AGM bagi memberi peluang membuat pemilihan semula Jawatankuasa Pusat MCA, Presiden atau Timbalan Presiden? Rasanya bukan Timbalan Presiden sebab beliau juga merupakan salah seorang daripada mereka yang meletakkan jawatan daripada jawatankuasa Pusat MCA.

Kenapa pula Presiden menutup mulut dan tidak mahu membuat kenyataan akhbar? Apakah kaedah seterusnya yang akan dilakukan oleh Presiden bagi menghalang pemilihan baru Jawatankuasa Pusat MCA.

Pada pandangan saya, hanya ada satu jalan penyelesaian bagi menyelesaikan kemelut yang berlaku dalam MCA iaitu serahlah mandat kepada perwakilan untuk membuat keputusan. Pemimpin MCA haruslah memikirkan pandangan ahli-ahli di peringkat bawahan bukannya mementingkan diri sendiri.

Sikap mementingkan diri sendiri akan merosakkan parti MCA itu sendiri. Malah kemelut ini juga akan menjejaskan BN. Bagi menghadapi PRU ke 13 yang tinggal tidak lama lagi, maka semua parti komponen BN haruslah selesaikan masalah dalaman masing-masing secepat mungkin sebelum terlambat.

No comments:

Post a Comment