Wednesday, December 16, 2009

MP lena, KPI dipertikaikan.


Semalam merupakan saat-saat paling cemas kerana kerajaan BN hampir tumbang ekoran MP BN lena. Pembentangan Bajet 2010 hampir tidak diluluskan oleh Parlimen gara-gara ramai MP BN tidak hadir untuk mengundi. BN mempunyai 137 MP hanya hadir 66 orang sahaja manakala 71 orang lagi tidak hadir.

Nasib masih menyebelahi kerajaan BN kerana menang tipis dalam pengundian tersebut sebanyak 3 undi berbanding undi menolak sebanyak 63 undi. Keadaan itu memaksa PM dan TPM meninggalkan majlis rasmi untuk berkejar ke Parlimen bagi mengundi menyokong pembentangan Bajet 2010.

Jika BN kekurangan lagi 4 undi, sudah pasti Bajet 2010 tidak diluluskan oleh Parlimen. Keadaan ini akan menyebabkan Kerajaan BN tidak mempunyai Bajet untuk perbelanjaan pada tahun depan. Mungkin Parlimen terpakas dibubarkan dan PRU ke 13 terpaksa diadakan.

Ini menunjukkan bahawa bukan sahaja ADUN Kota Siputeh ponteng sidang DUN Kedah malah kebanyakkan MP BN pun lena. Bagaimanakah BN hendak mengambil hati rakyat bagi menyokong BN semula setelah apa yang berlaku dalam PRU ke 12?

Pada pandangan saya, tindakan MP BN tidak menunjukkan prestasi yang bersesuaian sebagai wakil rakyat di Parlimen bagi menyuarakan permasalahan rakyat di peringkat bawahan. Adakah rakyat masih menyokong mereka sebagai wakil mereka di Parlimen?

KPI yang diperkenalkan oleh PM mula dipertikaikan oleh rakyat. Inikah yang dikatakan "RAKYAT DIDAHULUKAN PENCAPAIAN DIUTAMAKAN".

Marilah kita sama-sama berganding bahu membantu PM merialisasikan gagasan 1Malaysia terutamanya ahli-ahli Parlimen yang dipilih oleh rakyat. Jangan sampai rakyat hilang kepercayaan sebelum terlambat.

No comments:

Post a Comment